Avsnitt två

Jag har sett andra avsnittet av Resten av Sverige nu, och min sammanfattning ett par steg längre ner kvarstår. Dock, var det en del jag tänkte lite mer på; Jisses, en speakerröst som kallar skog, malm och vattenkraft för ”bidrag” från landsbygden. Hoppas jag hörde fel.

Och herregud, det här om samerna och människor på landsbygden överhuvudtaget; varför måste man fortsätta att skapa stereotyper? Som att ojoj, en samisk familj har haft strid med staten i generationer och andra tycker att de är fredliga. Ja, som stockholmarna, bohedarna, invandrarna eller lansjärvarna då. Varför ska man måsta enas om en bild att en grupp människor. Kan de vara så att de är olika och tycker olika.

Det står oss fritt att tolka vår historia och vår samtid, vilket jag försöker göra här på bloggen och i annat jag skriver. Och gör.

Klokast i avsnitt två var Elsa Nordendahl, från inspelningen för länge sen. Tänk vad rätt hon hade i mycket. Och barnbarnet känner sig som en norrlänning. Han verkar ha funnit sin plats, och tror att farmor ändå skulle uppmuntrat hans konstliv. Men det var nog många som inte fann sin plats.

Det är förmodligen som Lassgård säger i programmet, att det är lätt att man har storstadsglasögon på när man beskriver landsbygden. Tacka för det. Vi har ju ingen mediebevakning någonstans. Men. Med sociala medier  beskrivs landsbygden idag, exempelvis Jonna Jinton, Underbara Clara, Ekobonden, jag själv och många fler. Fast det är förstås vår subjektiva bild.

Faktiskt så tror jag att exempelvis de nya medierna som Facebook har fått många i staden att inse att man faktiskt har ett liv på landsbygden. Haha, om än lite för mycket liv ibland. Mycket, och då speciellt gröna näringar är ett hårt slit, ingen dans på rosor.

Men jag tycker i alla fall att ingången till programserien är konstig. Som ”Vad ska vi med resten av Sverige?” och blabla ”skildra en döende landsbygd”. Jag tror att de missar väldigt mycket expansion, nya näringar etc med det där tugget. Det är inte som på 1960-70-talet. Man kan lika gärna vända på hela programidén och fråga sig: ”Vad ska vi med städerna till?” Det här att Sundvall skildrar mindre bra företeelser på landet i Jägarnafilmerna, är det så unikt? Vad jag vet så handlar var en förkrossande stor del av svenska och utländska filmer och tv-serier om misär, gängbråk, kriminalitet – i städer. Ja tänk. Inte tror man att alla i Ystad går omkring och mördar för att så gör de i Beck-filmerna.

Äh, det här hade kunnat bli bättre skrivet och beskrivet, men jag har för bråttom.

Åter till resten av näringen. Fåren ska in, det börjar vara nog så mycket vinter, här är de i mörkret igårkväll. Det växer inget nu, frost, vinter, mycket foder går det – inte minst för att vi väntar på slakteriet ska hämta en del. Beställ lammkött, kolla in programmet så blir ni inspirerade. Tänk att jag är så jäkla trendig. 🙂

wp-image-1099998591jpg.jpg

Kommentera

