Tredelat

Det är en sådan här dag när jag blev som tvärless på att ha två helt olika jobb (och flera ideella). Vi ska slaktmärka ikväll, och som vanligt är det svårt att välja ut vilka som ska till slakt. Eller egentligen inte svårt, men att få det att stämma med antal köpare samt skicka de med rätt storlek. Och nu funderar jag på att minska antalet till slakt just nu. Men det är inte så bara.

Jag tappade helt lusten idag att skicka en till slaktomgång senare, jag förstår att det är kaos på slakteriet när alla vill slakta precis den här tiden på året – slakteriet har nog inte heller lätt att få ihop det. Och det är nu jag känner att jag borde vara bättre på att sälja kött under hela året. Men jag kan inte lägga tid och energi på det. Jag jobbar med annat, fårgården är ingen heltid, i alla fall om man räknar bort ångesten på nätterna.

Det känns också surt med ett slakteri som slaktar får i Norrbotten. Som tycker det är långt från Luleå till hit, det är 11 mil och tar en dryg timma. Va? Hur långt kommer man på en timma i exempelvis Stockholm? Alternativet till slakteriet är svartslakt. Och en sådan här dag, känns det som om det skulle vara skönt att sitta i fängelset med en stickning.

Men jag jobbar faktisk på en tredje, mer laglig utväg, men den är oviss. Och visst jag kan ha kvar lamm över vintern, jag gjorde det med några förra vintern. De blev jättefina till våren. Men det kostar tid, foder och tar plats – nog för att jag har rätt gott om plats men det kostar tid för planering och logistik.

Tiden utan fåren ska jag ha till mitt andra jobb, den kreativa näringen och skrivandet.

Sedan har jag redan två ideella timmar på morgon, till ett himla roligt projekt. Och då var jag så smart att jag meddelade att jag inte kan komma på kvällen ideella mångfald och handkraft. Varför ska jag hålla på märka mitt i natten? Det orkar jag inte, och speciellt bra på att tänka är jag inte den tiden på dygnet. Så jag avbokade kvällens ideella.

Det blir nog bra.

Här är mina första får 2011. Idag är de 74 stycken, och för några veckor sedan var de 110. Snart ska de vara typ 38; 36 tackor och 2 baggar.

IMG_9646

 

Kommentera

