Slutet på köttperioden

En mer optimistisk dag, försäljningen av lammkött går fint. Solen skiner. Ser fram emot expansionen av kulturella näringar, den var noll här i kommunen 2009 ser jag i statistiken. Men här behövs fler som jobbar, de som tänker om och inflyttare till exempel.

Snart kan jag ta itu på allvar med annat än får och kött. Jag har förresten påbörjat en kampanj med matinspiration på Jakobgårdens facebooksida, så folk ska få tips på vad de kan göra för mat. För alla äter, frågan är vad.

Det blir mycket mat så här i köttsäljartider, många är överlyckliga över att få köpa småskaligt, lokalt, naturbetat lammkött. Men påfallande många säger, om de råkas komma färdigstyckat kött på tal ”nä jag/vi lagar inte mycket mat, vi är ju bara en/två personer”.

Jag förstår att det är tråkigt att äta själv, då måste man ha en sådan strategi – laga mat i alla fall, frysa in portioner, laga tillsammans med andra och så vidare. Men är man två, äter man ändå ganska mycket. Herregud, folk skulle se vad vi äter på två.

Det är nog välfärden som gjort att svenskar inte lagar mat, för vi har råd att köpa färdig mat – låt vara att den inte är lika god.

Jag gillar mat, på alla sätt, inte minst gillar jag att äta. Men när det gäller fåren är jag nog allra mest intresserad av ull. Den är lättare att ha att göra med också – även om det är roligt att göra köttkunder lyckliga så är det en himla stress att hålla på med först levande djur med all logistik innan slakt och sedan färskvaran kött. Det är inget problem att sälja kött egentligen, men det är bara det att man måste göra det precis den och den dagen – som man dessutom inte vet så långt i förväg. Det är rätt tufft, när det blir mycket.

dsc_1547.jpg

Kommentera

