Att se bilden

Den här tiden på året, den fina senhösten, ser jag alldeles för många bilder. Och mobilen har jag alltid med, låt vara att jag har en modell som har några år på nacken – så dagens mobilkameror är såklart bättre. Tekniken går framåt.

Men så läser jag här en artikel av min gamle fotolärare Anders Alm, att det viktigaste är då som nu att se bilden. Och det är klart, så är det.

I varje fall så spammar jag bilder från den vackra senhösten på alla sociala medier. Och jag har kvar min gamla Nikon FM. Jag har nu i tio år funderat på vad jag ska göra av den.

dsc_1575.jpg

dsc_0118

Här kommer ett citat av Ander Alm:

Den digitala utvecklingen har teknifierat fotografin på ett sätt som är irriterande. Visst behövs ett bra och pålitligt verktyg men det viktigaste är och har alltid varit seendet. Ser du inte bilderna kan du heller inte ta dom oavsett hur långt teleobjektiv du äger.

Moderna kameror har ju gjort det väldigt enkelt att ta skarpa och välexponerade bilder men fortfarande är det lika svårt att ta bra bilder. Stäng av automatiken, ta med bara ett objektiv och koncentrera dig på motivet istället för på utrustningen. Låtsas att det endast finns 36 bilder i kameran och välj dina motiv och exponeringar med omsorg. Det är begränsningen som triggar kreativiteten.

Kommentera

