En får- och ullhelg

Slutet på förra veckan kom jag igång med stora skrivprojektet ordentligt.

Helgen har gått i fårens tecken; ull färgad och fårhuset har fått vinterinredningen. Det tog några söndagstimmar, men det var roligt. Fåren har nu fått sina ordinarie fållor och så utfodras de inne. Förhoppningsvis räcker fodret längre, de där fåren har en tendens att äta en ur huset. Och så är det feta som smågrisar, antingen är de tjuvbetäckta hela bunten eller så mår de bara väldigt bra.

Ullen är ett kapitel för sig. Den är mjuk blank och helt fantastisk. Det mesta är skickat till spinneriet och resten ska jag färga – prövar mig fram så smått. Tanken är att finansiera övervintrande lamms ätande. Färgad lammfinull, det är grejor det.

Ann-Britt på Rät & avig har färgat det sista av årets garn, i fina höstfärger. Jag har även skaffat en företagsswish, så nu blir det lättare när man säljer småposter av saker. Pengarna hamnar direkt på företagskontot. Det har varit en hel del jobb med att föra över pengar mellan kontona vid köttförsäljningen – minst hälften av kunderna swishar numera.

Så alla som vill köpa garn och ull kan numer swisha och få man varorna skickade på post om man inte bor i närheten. Kort och bankgiro fungerar än förstås.

Haha, de som inte vill köpa garn utan bara vara sponsorer kan också swisha mig. 😀

Det är himla roligt att fåren är så ovanligt fina i år, de är så blanka att ansiktet lyser på dem. Och så börjar aveln visa sig, jag sparar de allra finaste. Jag kommer att övervintra en del lamm, som sagt, så om någon är intresserade att köpa livdjur till våren kommer det att finnas – men då måste man boka i god tid.

Vi jobbade inte bara i helgen, vi åt också – som vanligt men ovanligt att vi faktisk åt ute i fredags: Världens godaste kurdiska mat på Pizzeria Köket och hemma med vänner år vi lokal nötinnanlår med persisk potatis, grönsaker, getost med mera i ugn.

Kommentera

