Vardag på våren

Jg ringde LG-produkter och frågade hur långt borta de restnoterade överskären till klippmaskinen är. Minst ett par veckor, så då bytte jag sort. Det är så roligt att prata med såna där som kan saker, när han på LG frågade vilken fårras jag har – så meddelade han att ett annat överskär passar bättre till den kompakta finullen. Hans fråga var väl ungefär; vad har du för ras, vad behöver du? Jag svarade:

– Haha, jag behöver väl någon slags psykvård.

Det tyckte han nog var roligt. Han är nog van med att det finns många fårtok.

Fatta hur mycket saker man behöver, maskiner, byggnader, stängsel och inte minst foder. Det är ju där flaskhalsen är just nu; jag har varken nog vall, dåligt med resurser till att sköta ta tillvara och paketera hö och ensilage. Det om något är en orsak att minsta på besättningen.

Men nu kör jag på, har en del jobb nu som bara görs med hjälp av tid och åter tid. Ull, ved, räfsning. Men det är långa ljusa kvällar och nätter nu.

Fast på natten ska jag sova. Jag läste på tidningen igår att Charlotte Kalla lägger sig tio varje kväll oavsett hur roligt hon har. Det är nog klokt om man ska vara i form.

Jag längtar efter lite arbete nu som omväxling, ett sånt arbete där man är x antal timmar, gör det man ska och gärna lite mer för all del, och sen får man betalt för exakt de där timmarna man varit där. DET vore lyx.

Kommentera

