Ellen 90 år

Svärmor fyllde 90 igår, hon hade först ett kalas på Brännvalls café för kompisar på eftermiddagen, som jag missade då jag var på kurs i Luleå. Sen hade hon mat, en planka från ICA med barnen och respektive. Tänk att ha en bunt med barn som är mellan 60 och 70 år!

Grattis!

Dagen till ära, denna kallaste maj på 30 år, föll ett träd över vägen som Sture sågade bort när vi kom från kalaset vid 23-tiden. Någon hade redan vart och tagit bort ett annat som låg delvis över vägen. Och kolla den snygga tröjan Eva stickan från vårt finullsgarn!

Antiklimax

Det har varit en vecka med mycket jobb, det är ju bland årets mesta stress denna tid. Och en förkylning smög sig på häromkvällen, det kom som en blixt från klar himmel – det började  med att jag låg två timmar under en filt och frös.

Fast jag blev ändå bättre, har orkat sköta får, räfsa, vara på utbildning, 90-årskalas och så fick vi årets sista tre lamm med mera. Men idag blev jag sämre med mer snuva och halsont, jag var såklart ut och fodrade fåren på morgon. För att jag måste, hur skulle de annars överleva.

Jag funderade på att stängsla, men beslöt att göra ett ryck med ett lättare jobb för att orka bättre (och inte få typ hjärtmuskelinflammation). Och så gick inte det. Varför?

Jo för att jag behövde en kommuntjänst för att kunna utföra jobbet.

Och de går hem tidigare för att det är en helgdag på söndag. Jaja, jag vet att det står i något avtal, det har mannen påpekat otaliga gånger. Men ibland blir jag så förbannat trött att så många får lön för att inte arbeta. När jag måste arbeta oavsett jag är sjuk eller frisk, alla veckodagar och varierande klockslag, ofta till mindre lön. Som bekant ska djur ha skötsel även på julaftonskvällen. Även om man råkas ha allehanda sjukdomar.

Nu blev jag less. Det kommer att bli bättre imorgon, hoppas jag är mindre förkyld. För jag har ett ordentligt fyspass då.

Annars är det roligt, jag har valt själv det liv jag lever. Och så vill jag ha det. Men lätt irriterad att inte kunna välja det fysiskt lättare jobbet idag för att andra har betalt för att icke närvara.

Det komiska var att på ”gåbens” jobb hade de glömt att det är pingstafton imorgon, då de jobbade hela dagen. Hade de haft bättre minne hade jag han kunnat komma hem och stängsla lite, köra ved, räfsa, halma, verka klövar på fåren…..eller ligga på soffan 😀

 

Libi, libi,lårt

Ikweil jer i sart

men bitti amörn jer i gått

-Som ”gåben” brukar säga

🙂

 Maj fick årets sista lamm: