90 får klippta

Det var svettigt, men det gick. Tackorna plus en stor del av lammen klippta. De sista 20 tackorna klippte jag i lördags, med gåben som hantlangare som en som forslade fram fåren. Jag klippte, grovsorterade ull och skötte maskinen med byte av skär och inställningar. Sen hullbedömde jag allihopa och verkade klövarna.

När jag kom in vid 19-tiden skrek hela kroppen av smärta. Jag hade inte klippt så där länge om det inte varit för att det var de sista – jag ville inte klippa någon fler dag. Jag gjorde yoga och sträckte ryggen åt andra hållet, från dubbelvikt till banan – och det blev bättre.

När jag vaknade i söndags hade jag faktisk bara träningsvärk i axlarna, och satte lite arnikasalva på dessa. Och faktiskt, kroppen var återhämtad på söndag. Det är yogan jag har att tacka för fysiken, det hade aldrig gått utan den.

Ullen av ett 80-tal får är nu sorterad och packad i säckar, för vidare transport till spinneriet. Skinnen skickas i veckan. Snart är fåråret slut. Det nya börjar i och med betäckningen, på ett par veckor.

Kommentera

