Nyanserat

Det här debattinlägget från LRF i norr borde alla läsa. Vi borde få fler att förstå vad som är skillnaden mellan att hugga ner regnskogar för betesdjuren – och att ta tillvara de få betesdjur vi har kvar för att förhindra att hela landsbygden förskogas (ännu mer). Här i Norrbotten växer gräs bäst. Det är inte så gott för oss människor, så bra att få det förädlat.

New look

Jag har väntat klart på glasögonen, mina terminalglas var precis så bra som jag trott. Jag ser datorn utan att sitta med näsan i skärmen. Vad lätt att jobba.

Gårdagens besök hos kiropraktorn var också bra, bäckenet hade sneat till sig igen, men inte så mycket som sist. Hoppas att det håller i sig nu. Jag behöver min kropp för att kunna jobba, mitt mål är att kunna jobba åtminstone 16 timmar på en dag. Jag hoppas ju att jag ska jobba lite mindre än så. Men det kommer de dagarna, snart är ju den hemska våren och sommaren här 😉

Ska börja dagen med att kolla in ett nytt bokföringsprogram. Inte så kul att måsta göra, men nödvändigt. Fast jag tycker ändå bokföring är rätt kul när man väl sätter sig ner. Det är lite som en mental paus i kreativt arbete. Jag gjorde också slutgiltig momsdeklaration i veckan, och ska betala in pengar. Det får man se som positivt, att ha sålt för mer än jag investerat till verksamheten. Det har varit en tung startsträcka med alla investeringar i fårnäringen, och inte är den slut – men man börjar i alla fall se ljuset.

När det gäller skrivdelen i företaget spelar momsen mindre roll, det är bara 6% att betala in, och samtidigt är det just inga investeringar. Förutom glasögonen då. Det är bra att se vad jag skriver, för jag har rätt dåligt minne ibland.